Neitsi Maarja tüdrukuna

Detail teosest „Püha Anna kappaltar“. Algne asukoht: Pühalepa kirik. 15. sajandi teine pool
Detail teosest „Püha Anna kappaltar“. Algne asukoht: Pühalepa kirik. 15. sajandi teine pool

Neitsi Maarja ja tema poja Jeesuse elust kirjutatakse piiblis*. Neitsi Maarjat on piiblis mitu korda mainitud. Aga kuna piiblis ei kirjutata kuigi põhjalikult Jeesuse põlvnemisest, mõeldi keskajal välja palju lugusid Neitsi Maarja perekonna kohta. Piiblilugudes leiduvad sündmused toimusid väga ammu, nii umbes 2000 aastat tagasi, nii et meil pole ajaloolisi tõendeid, kuidas kõik täpselt oli või kes oli Neitsi Maarja ema või vanaema. Aga sellel ajal kui valmisid kunstiteosed, mida me siin tunnis uurime, uskusid inimesed kindlalt, et Maarja sugupuu oli just selline, nagu selle keskaegse käsikirja lehel kujutatud.

Neitsi Maarja sugupuu. Joonistus Tallinna dominiiklaste kloostri raamatukogus asunud käsikirjast „Innocentius III. Ritus celebrandi offcium missae. Tractatus de sacramentis. Versus“. 13.–14. sajand. Tallinna Linnaarhiiv
Neitsi Maarja sugupuu. Joonistus Tallinna dominiiklaste kloostri raamatukogus asunud käsikirjast „Innocentius III. Ritus celebrandi offcium missae. Tractatus de sacramentis. Versus“. 13.–14. sajand. Tallinna Linnaarhiiv
  • Märka, et neitsi Maarja suguvõsa ehk Püha hõimkonna* kujutamisel loetakse suguvõsa juutide traditsiooni järgi emaliini pidi.
  • Leia kõige alt, puutüvena kujutatud Maarja ema Anna. Tema oli kolm korda abielus ja igast abielust sündis talle tütar, kõikide tütarde nimeks pani ta Maarja. Neitsi Maarja õdesid nimetatakse selguse huvides nende isade järgi Maarja Kleofaseks ja Maarja Salomeks. Kas leidsid kolm õde?
  • Vaata, kuidas on märgitud sugupuul kolm Maarjat. Nemad on joonistusel puu kolm haru. Kaks äärmist on nooremad Maarjad, kelle poegadest said hiljem Jeesuse jüngrid* ehk õpilased, keskmine aga on Neitsi Maarja. Ja sugupuu ülemises servas on Maarja poeg Jeesus.
  • Mõtle, millised naisenimed võiksid olla tuletatud nimest Maarja?
  • Mõtle, millised naisenimed võiksid olla tuletatud nimest Anna?

TEGUTSE. Joonista neitsi Maarja sugupuu eeskujul enda oma

Joonista oma sugupuu käsitsi või kujunda arvutis. Arvutis saad selleks kasutada näiteks tasuta veebirakendust Canva.

Sugupuu kujundamise juhend veebirakenduses Canva:

• Vali üks näidisena loodud sugupuu.
• Võid valida fotosid olemasolevast kaustast. Soovi korral saad üles laadida ka oma fotod, mida kujunduses kasutada.
• Asenda näidisel olevad portreefotod enda fotodega.
• Muuda värve, kirjatüüpi ja pildielemente oma soovi järgi.
• Lae alla sobivas faili formaadis (JPEG, PNG, or PDF).

Püha hõimkonna altariretaabel. Algne asukoht: üks Tallinna kirikutest. Brüsseli töökoda. Umbes 1500
Püha hõimkonna altariretaabel. Algne asukoht: üks Tallinna kirikutest. Brüsseli töökoda. Umbes 1500

Umbes 500 aastat tagasi valmis kuldne altariretaabel*, mis kujutab püha hõimkonda ehk Maarja suguvõsa. Siin on kujutatud Maarja ema Annat, tema kolme abikaasat, nende tütreid ning tütarde mehi ja lapsi. Aja jooksul on mõned skulptuurid* välja vahetatud ja kannatada on saanud ka maalingud retaabli tiibadel. Kui hoolikalt vaadata, võib näha, et maalidel on kujutatud lugusid Maarja vanaema Emerentia ja ema Anna eludest. Neljal maalil on esitatud Kristuse sünni eellugu. Näiteks räägib legend, et Maarja vanaema sai unenäos ilmutuse, et temast saab Jeesuse esiema.

  • Mõtle: kui aja jooksul on kunstiteosed saanud väga kahjustada, siis miks neid lihtsalt ei värvita üle või ei parandata ära?
Püha Anna kappaltar. Algne asukoht: Pühalepa kirik. 15. sajandi teine pool
Püha Anna kappaltar. Algne asukoht: Pühalepa kirik. 15. sajandi teine pool

Siin näeme püha Annat, kelle süles istub ta tütar Maarja. Algselt istus Anna teisel põlvel tütrepoeg Jeesus, aga 500 aasta jooksul võib nii mõndagi juhtuda ja vanad kunstiteosed on tihtipeale kaotanud värvi või lausa mõne skulptuuriosa. Annast sai keskajal väga populaarne pühak, ta oli hea ja mõjuvõimsa ema ja vanaema võrdkuju, kes laste eest hoolitseb ja neid õpetab. Seetõttu on Annat tihti kujutatud Maarjat lugema õpetamas.

  • Mõtle korraks, kuidas saavad Maarja ja Jeesus mõlemad Anna süles istuda? Jeesus polnud siis ju veel sündinud, kui Maarja laps oli.

Vastus sellele oleks, et siin käsiteldavad teosed ei ole fotod – need ei kujuta inimesi ja sündmusi nii, nagu päriselt võinuks olla. Pigem on tegemist sümbolitega*. See skulptuur jutustab meile, et Annal on Jeesuse vanaemana pühakute seas eriline koht. Maarja ja Jeesuslapse hoidmine rõhutab Anna kõrget positsiooni. Seda kolmikgruppi – vanaema, ema ja poeg – võib vaadata ka kui maist kolmainsust*. See viitab taevasele kolmainsusele, milleks on isa, poeg ja püha vaim.

Kaarma kiriku kappaltari tiivad. Jacob van Utrecht. Lübecki töökoda. 1520. aastad. EELK Kaarma Peeter-Pauli kogudus
Kaarma kiriku kappaltari tiivad. Jacob van Utrecht. Lübecki töökoda. 1520. aastad. EELK Kaarma Peeter-Pauli kogudus
  • Vaata üht maali, mis kujutab Püha hõimkonda. Sa tunned juba ära, kes on kes!
  • Leia teoselt Anna, Maarja, Jeesus, Maarja õed Maarja Kleofas ja Maarja Salome, Anna kolm abikaasat, kolme Maarja abikaasad, nende lapsed.