Neitsi Maarja emana

Detail teosest „Kristuse esitlemine templis“. Maalitahvel altariretaablist. Algne asukoht: Sebensteini loss Wiener Neustadti lähistel. Lichtensteini lossi meister. Umbes 1445
Detail teosest „Kristuse esitlemine templis“. Maalitahvel altariretaablist. Algne asukoht: Sebensteini loss Wiener Neustadti lähistel. Lichtensteini lossi meister. Umbes 1445

„Neitsi Maarja Kristuslapsega“ on kõige tuntum ja armastatum kristlik pilditüüp, mis rõhutab jumala inimeseks saamist ning ema ja poja lähedust. Ema ja poja kujutamine muutus ja arenes sajandite jooksul. 5. sajandil hakkas kirik Maarjat ametlikult austama kui jumalaema. Kõrgkeskajal ilmusid mõjuvõimsa ja trooniva neitsi Maarja asemele pildid emast, kes õrnalt hoiab oma väikest poega ja suhtleb temaga. Need esitlesid Maarjat jumalaemana ning aitasid usklikel mõista Kristuse sünnilugu ja emotsionaalselt osa saada ema-poja sidemest.

TEGUTSE. Teoste võrdlemine

Vaata hoolikalt teoseid, kus on kujutatud neitsi Maarjat.
Märka sarnasusi ja erinevusi. Sind aitavad järgnevad küsimused.

• Kellega koos on Maarjat kujutatud?
• Milline on Maarja riietus?
• Millised on Maarja juuksed?
• Kuidas ta hoiab last?
• Kas Maarja ja laps vaatavad teineteist või on nende pilk suunatud publiku poole?
• Kas Maarjal on pea kaetud?
• Milliseid ehteid ta kannab?
• Kui vana Maarja võiks olla?
• Milliseid emotsioone loed välja tema näost?
• Kas Maarja istub või seisab?
• Millises ruumis on Maarjat kujutatud? Mida näed taustal?

• Mida võiks välja lugeda sellest, et Maarjat on nii sarnaselt kujutatud?

• Mida sa veel märkasid?

Siit avaneb aken, mille kaudu saad edastada oma vastused õpetajale.

Nüüd vaatame ühte väikest skulptuuri Vormsi kirikust, kus on kujutatud Maarjat lapsevoodis. See on väga eriline töö – kogu Euroopas on säilinud mõni üksik kunstiteos, mis kujutab Maarjat vahetult pärast lapse sündi. Lapsevoodis Maarja poole pöördusid palves nii lapseootel naised, kes lootsid abile sünnitusel, kui ka nunnad, kes ülistasid neitsist sünnitaja imet. Nagu näed, on skulptuur kaotanud värvi, siit-sealt pragunenud, ja Jeesuslapsest on alles ainult jalad.

  • Vaata järele, kui vana see teos on? Kas sul tuleb meelde midagi, mis oleks sama vana?
Neitsi Maarja lapsevoodis. Algne asukoht: Vormsi kirik. 14. sajandi teine pool. Eestirootslaste kultuuriselts Rootsi Hariduse Selts (Svenska Odlingens Vänner)
Neitsi Maarja lapsevoodis. Algne asukoht: Vormsi kirik. 14. sajandi teine pool. Eestirootslaste kultuuriselts Rootsi Hariduse Selts (Svenska Odlingens Vänner)

Jeesuse sündimisega algabki Piibli see osa, mis kõneleb Jeesuse elust ‒ Uus Testament. Seal kirjutatakse, kuidas Maarja ja Joosep pidid oma kodulinnast Naatsaretist* minema Petlemma*, kuna parasjagu toimus suur rahvaloendus ja Joosep oli Petlemmast pärit. Maarja ootas last, nii et Petlemma jõudes hakkasid nad kohe öömaja otsima, et Maarja saaks puhata. Aga linnas oli palju rahvast ja kuskil ei olnud ruumi, et neid majutada. Lõpuks lubas üks naine Maarjal ja Joosepil ööbida vanas laudas, kus olid loomad ja ilmselt polnud seal ühtegi voodit. Seal laudas sündiski Jeesus ja samal ajal süttis üks täht, mille järgi idamaa tähetargad said aru, et sündinud on kuningas.

Vaata nüüd ühte väikest maali, kus Maarja on väga kaunilt riides ja Jeesus hoiab käes roosipärga*. Roosipärg ehk roosikrants on selline palvehelmeste tüüp, mille abil loetakse „Ave Mariat“, Neitsi Maarjale pühendatud palvet.

Neitsi Maarja Kristuslapse ja roosikrantsiga. Algne asukoht teadmata. Umbes 1500. Tartu Kunstimuuseum
Neitsi Maarja Kristuslapse ja roosikrantsiga. Algne asukoht teadmata. Umbes 1500. Tartu Kunstimuuseum

Maarjat kujutatakse peaaegu kõikidel maalidel väga uhketes rõivastes, tihti on ta kroonitud ja ta pea ümber on aupaiste*. Ta näeb välja nagu kuninganna, ta kleidid on siidist ja brokaadist* ning kaunistatud kalliskividega.

  • Mõtle korraks, arvestades seda, et Maarja abikaasa Joosep oli puusepp – kuidas sai siis Maarja nii uhkeid riideid kanda?

Tegelikult Maarja muidugi selline välja ei näinud, vaid kandis täiesti tavalisi rõivaid. Kunstiteostel kujutatakse teda kuningannana, kuna kiriku õpetuse järgi krooniti Maarja pärast surma taeva kuningannaks. Seetõttu on Maarja rüü enamasti sinine: see värv sümboliseerib taevalikkust ja kuninglikkust. Pane tähele, et Kristuslaps pole pooltki nii uhkelt riides ja mõnel teosel pole tal üldse riideid seljas. Nõnda rõhutati kunstiteostel Kristuse maist päritolu ja ilmalikku poolt.

TEGUTSE. Skulptuuri täiendamine

Lääne-Nigula kappaltari skulptuur Neitsi Maarjast on aja jooksul kahjustada saanud, aga kunagi oli see uhkelt värviline. Paljud keskaegsed teosed ongi ajas räsida saanud ning osutavad sellele, kui habras on meie kunstipärand ja kui väike osa mineviku kunstiteostest füüsilisena tänaseni meiega on.

Neitsi Maarja Kristuslapsega. Skulptuur kappaltarist. Algne asukoht: Lääne-Nigula kirik. Umbes 1500
Neitsi Maarja Kristuslapsega. Skulptuur kappaltarist. Algne asukoht: Lääne-Nigula kirik. Umbes 1500

Nüüd kasuta oma fantaasiat ning lisa skulptuurile värve ja ornamente.

Võid juurde joonistada ka puuduvad kehaosad. Sul on võimalus seda teha kas ekraanis või ekraanivabalt.

Ekraanivabalt tegutsedes prindi skulptuurist tehtud foto Lääne-Nigula Maarja.jpg mustvalgelt välja ja täienda seda, kasutades näiteks värvilisi pliiatseid.

Kui aga joonistad ekraanil, siis ava link, mis viib sind ScrapColoring lehele. Seal saad skulptuurist tehtud joonistusele lisada põnevaid mustreid ja värve.Oma värvitud pilti saad salvestada ja e-posti teel õpetajale saata.
Sealjuures arvesta, et värvidel on kristlikus sümboolikas oma kindel tähendus. Seega saad oma värvivalikuga anda teosele lisatähendusi ning täpsustada, millist sõnumit soovid edastada. Värvide tähenduse kohta saad rohkem teada siit.